torsdag 20. oktober 2011

Maridalsturer og grunnferdighetskurs/konk.kurs med Pia!


Deilige Maridalen!! 


Onsdag kveld var første praktiske kvelden på kurset som Pia har startet på. Jeg ELSKER å gå på kurs med Pia (og også Ebbie). Jeg liker at de er glade i å jobbe og at de oppfatter hva vi skal trene på. De er glade i goddis og leker og er derfor greie å belønne under trening. 



Fant er jo ikke det, ingen leker eller goddis er gode nok. Inne derimot,  kan han fokusere på trening, han også. 



Før kurset startet gikk jeg en tur med Pia og Ebbie. Jeg var ute i god tid, og etter turen ble Pia satt i bilen, mens Ebbie og jeg tok en liten treningsøkt. Jeg legger nå  opp treningen med henne helt fra skrætch av. Det betyr mye - og ofte belønning, hun får ikke tid til å "falle" ut og jeg klarer å holde fokuset hennes på treningen og på meg. Vi trente på "kontakt under baklengs marsj", vi gikk ganske langt bakover, og jeg belønnet kontakten hun hadde med meg, veldig ofte. Jeg snudde meg rundt, Ebbie kom da inn i riktig posisjon, og jeg belønnet etter bare et par skritt med full kontakt. Deretter repeterte vi denne øvelsen.  Det gikk kjempefint og jeg elsker virkelig når Ebbie og jeg har slike treningsøkter. Da VET jeg at Ebbie har det godt og koser seg. Vesle stjerna mi!!!


Så tilbake til kurset med Pia. Vi trente på: 
  • Kontakt, fra stående foran 
  • under baklengs marsj
  • + når jeg vendte om, og vi gikk noen få skritt lineføring med kontakt.




Pia var kjempeflink. Hun logret og koste seg. Hun klarte å jobbe selv med seks andre hunder rundt seg. Jeg passet såklart på avstanden til de andre, slik at det ble enkelt for henne å holde fokus. Deretter trente vi  på:
  • Target. Først ute var håndtarget. Dette har vi trent på før, derfor ble det bare litt enkel trening/repetisjon på det, før vi trente på at Pia skulle "fryse" snuta si i hånda mi. Det var litt vanskelig
  • Musematte-target = potetarget. Pia har aldri trent på dette før, og lurte nok litt på hva det var som var oppgava nå. Jeg la musematta på bakken, hun snuste på og fikk belønning for det. Jeg la musematta på bakken igjen, hun snuste på OG tråkket på den samtidig = klikk/belønn. Deretter  snuste hun på targeten, men da fikk hun ingen belønning. Jeg ventet henne ut og plutselig tråkket hun på musematta og dermed ble det julekveldbelønning = mange klikk og belønninger etterhverandre, mens hun fortsatt hadde potene sine på musematta. Nå skjønte hun litt bedre hva som skulle jobbes med, og hun fikk litt fremgang i denne øvelsen, også. 
  • Den siste øvelsen vi trente på, var "frivillig sitt  foran meg", og vi jobbet også med å få flyt på atferden. Etter litt nøling og myyyye kontakt fra Pia, satte hun seg tilslutt ned foran meg og da kom klikket/belønningen. "Åhhh, var det det du ville at jeg skulle gjøre, mamma, ja da får jeg gjøre det, da".  Så kom vi i gang med den øvelsen, også. 
Kveldens trening tok slutt, Pia ble satt i bilen igjen og jeg tok med meg Ebbie på en liten luftetur. Vi trente på det samme som før Pias trening + venstre forflytninger i utgangssposisjon. Ebbie var kjempeflink, og etter dette tok vi kvelden. 

Bildene som er lagt inn her, er fra turene vi har hatt i Maridalen tirsdag og onsdag, før jobb. 


I morgen kveld kommer Fanterampen hjem. Han har hatt noen supre dager hos Martine og David. TUUUUSEN TAKK, lille Mart, for at du tar så innmari godt vare på Fanterampen vår. De dagene han er hos deg, er gull verdt for han, Pia,  Ebbie og også meg. Men aller mest for han, og det er det som er det viktigste!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dagene går...

Ja, det gjør de for visst. Nå er vi kommet til april mnd. og i morgen starter palmehelga. Påska nærmer seg altså med stormskritt.  Vi har gå...