tirsdag 25. oktober 2011

HTM trening med Ebbie og litt til!!

Mandag ble en hviledag, men vi tok det igjen tirsdag. Vi reiste inn til Maridalen og til mitt "hente-krefter-sted". Hundene koste seg, de lekte jaktleken og vi trente på innkalling. Det gjør vi på hver eneste tur vi går, og hundene blir alltid rikelig belønnet. De skal vite at det alltid kommer en belønning når jeg kaller på dem. 


Det ble ihvertfall en frisk og god tur, det er helt sikkert. Noen timer på arbeid ble det også, før jeg reiste hjem, laget middag og begynte å ...


ja... strikke lue. Denne fine dusken skal jeg feste med en trykk-knapp, og jeg kan flytte den over til andre luer, hvis jeg vil det. Det er maaaange år siden sist jeg satt meg ned med et strikketøy. 


Tirsdag kveld lempa jeg alle mine små inn i bilen og kjørte til Eiksmarka. Ebbie og Pia fikk en god tur først. Vi gikk litt gatelangs og deretter fikk de springe løse og leke litt på golfbanen som ligger like ved. Fant fikk en alenetur etterpå, og det likte vi godt, begge to. Han var så flink i kveld. Han gikk bare og snuste og koste seg. Det kom en hund rett mot oss på fortauet, og vi gikk derfor over veien på motsatt side av hunden. Denne hunden begynte å bjeffe ganske mye da den fikk øye på oss, men Fanterampen peip bare litt og fortsatte å snuse. Ikke noe stress i kroppen hans og han klarte til og med å spise en goddis like etterpå. Hipp, hipp, hurraaaa!!! 


Deretter ble det litt trening på alle sammen. Det krever litt planlegging når det er tre hunder som skal trenes, og alle er på forskjellig nivå. Det er ganske enkelt med Pia da, for hun har lekse å trene på. Den har vi fått av Camilla, på konkurranselydighetskurset vi går på. Vi trente derfor på:

  • Kontakt i front + følge etter m. kontakt når jeg gikk baklengs. Dette klarte hun greit. Neste skritt her, er å øke lengden hun må gå med kontakt.
  • Håndtarget. Dette er hun kjempeflink til, og hun kan følge hånda ganske så langt før hun blir belønnet. 
  • Frivillig sitt i front. Dette kommer seg. 
  • Vi trente også på utgangsstilling. Det er ikke lekse, men jeg trener på det allikevel. Jeg gjør på samme måte som med Ebbie, ved at jeg bruker håndtarget og leder henne inn. Nå kan jeg gjøre bevegelsen mindre, og jeg setter også på navn på dette momentet. På kurset onsdag kveld, skal vi bruke en annen metode å trene det inn på, som går ut på at hunden bruker bakparten sin mer.
  • Vi trente på "stå" i front, også (ikke lekse). 
Ebbie hadde en super treningsøkt, og hun hadde en glede og intensitet som jeg bare elsker. Vi har ikke trent så mye de siste ukene, bare lekt masse og så har jeg massert henne MASSE. Tirsdag kveld trente vi på dette:
  • Fri ved fot. Korte, korte strekker med skikkelig belønning (lek, ros og goddis). Hvis hun gjorde "feil", kom jeg ikke med feilsignalet mitt, jeg stoppet bare opp og belønnet skikkelig når hun igjen tok kontakt med meg. Dette syntes å være en god måte å trene på. Ebbie blir  kjempelei seg hvis hun skjønner at hun gjør "feil", og jeg ville derfor prøve å gjøre det på en måte slik at hun ikke merket at jeg feilet henne. 
  • Utgangsstilling. Jeg belønnet henne med å kaste goddisen fra meg og deretter stilte jeg meg opp igjen. Når hun nå kom inn i u.s. kastet jeg belønningen noen meter fra meg igjen, slik ble hun klar til neste repetisjon. Jeg lot henne sitte i noen sekunder i posisjon, før jeg belønnet henne. Jeg kommer til å trene mye på det nå, fordi hun har en tendens til å springe og gjemme seg, hver gang jeg stiller meg opp. Vi har jo trent masse på dette før, at det å komme inn i u.s skal være det beste som finnes. Ebbie har en periode nå hatt en helt annen oppfatning av dette, hehe...  ;-)
  • Venstrevendinger på stedet. Ebbie har en bakpartskontroll som bare er aldeles nydelig. Fytterakker`n som hun kan vende. Bare så innmari synd at vi ikke klarer å få det fram når vi trenger det. Jeg håper at elitesatsingskurset i lydighet med Siv Svendsen som Ebbie og jeg skal på, kan hjelpe oss til å få ut det beste av henne og meg, og at jeg får mange gode tips til videre trening.
Så til det som var så innmari morsomt med Ebbie`s trening. Jeg hadde planlagt litt HTM trening, både posisjoner og freestylemoment som skal brukes til å skifte HTM posisjonene seg imellom.

Vi trente på:
  • fri ved fot
  • heel (fri ved fot på høgre side)
  • venstre (jeg rygger, Ebbie går med venstre skulder ved mitt venstre kne)
  • høgre ( det samme, men på min høgre side)
  • Sideveis forflytninger med Ebbie`s kropp langs mine bein. Mot høgre.
  • Mellom. Ebbie går mellom beina mine og vi går forover sammen
  • Springmarsj i disse posisjonene
Det gikk supert. Vi trente ikke lenge på hver posisjon, og det likte Ebbie veldig godt. Variasjon liker Ebbie, da beholder hun intensiteten oppe. Disse 6 posisjonene skal vi fortsette å jobbe med og benytte i et program som vi skal lage i vinter. 

For å veksle mellom posisjonene, trente vi disse freestylemomentene:
  • Slalom
  • åtte
  • gå rundt
  • snurr
  • + poteløft og
  • bukke
Jeg lot henne jobbe lengre mellom belønningene når jeg trente HTM, fordi intensiviteten under trening er høyere her, og fordi vi også la inn litt springmars i "programmet" vårt. Det er jo noe som Ebbie liker. fart og spenning...... juhuuuuu!!!
Ebbie var supermorsom å trene med. Jeg ville egentlig ikke gi meg, men jeg vet hvor viktig det er at jeg gir meg når Ebbie er på topp, derfor MÅTTE jeg bare gi meg. 

Fanterampen fikk også trent, det er viktig å ikke glemme han. Selv om han ikke er like flink og tar ting så fort som jentene, vil han også trene. Mental trening er viktig for alle hunder, og vi trenger ikke å "bruke" det til noe. 
Vi trente både freestyle, rallymoment og litt lydighet. Fant ble belønnet med tørka lever og masse ros og kos og det fungerte veldig bra. Han logret og spiste goddis og var veldig flink. Han kom med noen gledesbjeff /utålmodighetsbjeff innimellom, og da vet jeg at Fant storkoser seg. 



Jeg oppdaget forresten at denne kakeblandingen er uten egg.  Jeg kan altså lage denne lettvinte kaka til meg selv!! Jeg hadde tenkt at jeg skulle lage den etter treningen, men jeg glemte det faktisk. 

Trenger jeg å fortelle at ungene er trøtte og fornøyde nå i kveld, og at det er stille og rolig i heimen? Nå er det Mons og Ebbie som ligger og koser seg sammen på sofen. 


En annen viktig ting som har skjedd her hjemme, er at det er løpetid i huset. Det er ikke Ebbie nei, men vesle Pia som nå er blitt stor jente. 7 mnd er hun blitt allerede. Jeg trodde det var Ebbie som skulle få løpetid, for Fanterampen har vært litt ekstra interessert i henne nå. Hun kommer vel etter ganske snart, regner jeg med. Jammen meg godt at Fant kan være hos Martine og David når det stormer som verst her hjemme. 

Dette var litt fra oss i denne omgang. Onsdag skal Pia på kurs igjen, og det skal bli morsomt. Jeg savner å gå på kurs med Ebbie nå, kjenner jeg, men det ikke lenge til vi skal på kurs igjen. Det gleder jeg meg veldig til. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dagene går...

Ja, det gjør de for visst. Nå er vi kommet til april mnd. og i morgen starter palmehelga. Påska nærmer seg altså med stormskritt.  Vi har gå...