tirsdag 18. november 2008

Flinke gutter, det!

I dag har Fant vært på harejakt i 40 minutter. Kan tro at jeg var redd!! Jeg tenkte at "der forsvant han, nå ser jeg ikke han mer".
Vi gikk en morgentur i Maridalen, et sted der vi ikke har gått på nesten ett år, og gutta er derfor ikke kjent i området. Vi hadde vel gått 10 minutters tid, da det plutselig fyker en hvit hare ut fra skogen, rett foran nesa til Fant. Stakkars haremann, han hadde skifta til vinterpelsen sin og så er det grønt i skogen enda!! Gjett om han syns godt, da!! Fant hylte jakthylet sitt, og fauk avgårde etter og borte ble han. Jeg hørte losen gikk, først til venstre for meg, deretter til høgre og så bak meg, og så ble det helt stille!! Da tenkte jeg at jakta var over, men plutselig hørte jeg han laaaaangt borte. Oj, da ble jeg redd, da.
Marko hadde jeg heldigvis fått tak i før han sprang avgårde, så han måtte sitte sammen med meg og vente. Vi holdt oss på samme plassen i en halvtimes tid, da vi plutselig hørte Fantemannen ikke så langt fra oss. Gamle Ørn og jeg sprang det beste vi kunne, nå skulle vi finne han. Plutselig ble det stille, og så var vi like langt. DA ble Marko og jeg fortvila og vi satte oss ned og var skikkelig lei oss. Plutselig kommer det en hvit liten hund bak meg, han har gått i baksporet vårt og gjett om han var glad. Han var våt og kald, men kjempeglad og sprang rett inn i armene mine og susset mamman sin. ÅÅhh, gjett om jeg ble letta! Da vi gikk til bilen, hørte jeg en annen hund som bjeffet langt borte, og jeg tror nok det var den jeg hadde hørt langt borte, og som jeg trodde var Fant.


Marko har vært på jobb i kveld, flinke gutten som vanlig. En times jobb som figuranthund, og han gjør jobben sin 100 %. Kylling som belønning gjør susen!!
Fant satt i bilen mens vi trente, men fikk komme ut for å trene litt etterpå. Da måtte Marko vente i bilen litt. Vi skulle nemlig trene med andre i kveld, noen som har gått på kurs hos Jar Hundeskole. De andre hundene, 6 stykker, hadde trent et kvarters tid, så vi kom liksom dumpende inn i gjengen. Noen bjeffet da vi kom, noen ville hilse på oss, mens de andre fortsatt treningen sin. Fant bjeffet ikke tilbake, han hilste på tre hunder, han jobbet med meg (lineføring, kontakt, apport av løsbitt og hanske, target på musematte), og jeg var bare så glad. Han var fokusert og brydde seg veldig lite om de andre. Nå ser jeg virkelig at trening hjelper.

Trøtte gutter (og mamma) ligger og sover ved beina mine. Nå tar vi kvelden, alle sammen!

Jeg må bare fortelle at jeg har bestått den skriftlige freestyleinstruktør-eksamenen. Fikk beskjed i dag. Hurra for meg!!

4 kommentarer:

  1. Gratulerer med eksamen, nå er du freestyleinstruktør også!! =) Enda en ting å føre opp på den lille utdannelsen din... ;) Kombaja fra Marko!! Pompelompen koste seg nok i skogen idag! Han er jo flink gutt å snuser seg frem til deg igjen! =) Klemmer

    SvarSlett
  2. Fantemann!, du må ikke gjøre sånn!, det er fali!
    Husker en annen svart cocker jeg som gjorde akkurat det samme på skytterkollen for noen år siden! Det var Makko det!, glemmer ikke hvordan han hylte og løp avgårde med haren foran seg!
    Hurra for oss som klarte eksamen! Web Web!!
    Fant var så flink i garasjen igår kveld!
    Ha en god dag.

    Hilsen Birgitta & co

    SvarSlett
  3. Ja, Birgitta.

    Jeg glemmer heller ikke den gangen Markogullet sprang etter haren på Skytterkollen. Jeg var like redd da, jeg.
    Det går som oftest godt til slutt!

    Web web for oss og freestyleeksamenen!!!

    SvarSlett

Dagene går...

Ja, det gjør de for visst. Nå er vi kommet til april mnd. og i morgen starter palmehelga. Påska nærmer seg altså med stormskritt.  Vi har gå...