lørdag 23. mai 2020

Ro trening på tur.

Når Birk er med Pia og meg på tur, trener vi alltid på å sitte i ro og å slappe av. Vi pleier å gjøre det to-tre ganger på hver tur. Vi er så utrolig flinke til å aktivisere hundene våre, men vi glemmer den viktige ro treningen, eller "av-knappen" som jeg også kaller det. 

Birk er snart 10 mnd. gammel og er veldig aktiv ute på tur. Han drar veldig i bånd og jeg har derfor magebelte på meg. Jeg trener ikke så mye "gå-fint- i - bånd" når vi går på tur, da får han dra så mye han orker. Jeg skal starte på skogslydighet om noen uker, når jeg jeg har fått noen tips fra Thomas Stokke. Jeg skal delta som observatør på "online jaktkurs  med spaniel", og vi skal bla. gå gjennom snu (jeg vil nok kalle det "her"), innkalling og sitt" med fløytesignal. Det blir spennende. Enn så lenge, trener vi på å slappe av og å sitte stille i skogen. 
 
Her er en liten filmsnutt som jeg tok, for noen dager siden. Jeg setter meg ned og holder Birk mellom beina mine. Han spreller og er urolig i et minutt eller så, men så roer han seg fort ned. Det er deilig at han kan det. Han hverken piper eller bjeffer, han er helt stille. Med Fanterampen var det helt annerledes, han hylte og skreik og greide ikke å sitte i ro mere enn ca 2 sekunder ad gangen. Når Birk har vært rolig en stund og føles avslappet ut i kroppen, får han mitt fri-signal (værsågod) og så fortsetter vi på turen. Da blir han så glad at han må ha noe å bære i munnen. Ellers blir det båndet som han tar i munnen. 



Her sitter han og speider rundt seg, og lytter etter fugler (vil jeg tro).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dagene går...

Ja, det gjør de for visst. Nå er vi kommet til april mnd. og i morgen starter palmehelga. Påska nærmer seg altså med stormskritt.  Vi har gå...