onsdag 29. oktober 2008

Fridag, snø og innetrening!






I dag har jeg hatt min første fridag siden august mnd, dvs hverken kurs eller kontorarbeid, og det har vært godt! Jeg har hatt fri noen lørdager eller søndager, men ofte har det vært jobbing i butikken de dagene, også.
Vi sto opp ganske tidlig, for jeg hadde tenkt meg noen timer på kontoret, men snøen lavet ned, og det var kjempekaotisk på veiene her. Kranbilene har vært utenfor her titt og ofte i dag. Vi har nemlig en liten bakke like nedenfor huset, og der blir det alltid såpeglatt. Alle kjører jo piggfritt her, derfor blir veiene her vannvittig glatt.
Husarbeidet ble unnagjort, vi inntok frokosten i sofaen, jeg leste avisa og gutta boys slappet av. Fant klippet seg i går, og i tillegg til en sliten langhelg, så han var trøøøøtt!!! Marko roa seg han også, så morgenen blei lang og rolig.
I går var jeg på kontoret og på kvelden hadde jeg en kjempekoselig privattime. Det er så mange flinke hunder og eiere "der ute". Jeg liker veldig godt å ha privattimer. Marko fikk være med meg inn på kontoret mitt i går, og det gikk heldigvis kjempefint. Han roer seg jo ikke når han er alene hjemme lenger, og ikke i bilen, så siste utvei er at han er med på kontoret. Han har ikke kunnet det før, fordi jeg har hatt kontor inne i butikken, og mattilsynet har sagt nei til at han kunne få være med. Nå kan han det heldigvis, fordi kontoret mitt ligger i en annen oppgang. Bra!
I dag gikk vi en timers tid rundt i området her, men det var ikke helt enkelt. Glatt og vanskelig å gå, og to hunder som dro i hver sin retning. Men det er jo alltid godt å komme ut og få litt frisk luft. Vi har hatt ei fin treningsøkt i ettermiddag. Birgitta og jeg har satt opp en to ukers treningsplan som vi skal følge, slik at vi blir litt mere bevisste på hva vi trener på, og for at vi skal trene på de riktige kriteriene (Freestyle)
Jeg begynte med å trene inn targeter, hånd (touch) og target-stick. Dette kan han ganske bra fra før, men han skal kunne det 100%, så det var det vi jobbet med i dag. Han følger hånda helt perfekt, det samme med targetsticken. Herlig. Fant skal også kunne "snurr" på kommando, og jammen kan han det nesten, også. Bittelitt hjelp med hånda, så vidt jeg beveget en finger, så om noen dager er det også inne. Det er viktig at han skal kunne utføre atferder på kommando, for i Freestyle skal jeg jo bruke kroppen på mange forskjellige måter, og da må Fant kunne utføre atferdene, selv om jeg har hendene mine feks opp eller ned.
Vi trente også på "Front" posisjon, dvs at Fant skal stå med ansiktet mot meg, helt inntil knærne mine. Dette er nemlig utgangspunktet for mange andre atferder, feks "rundt" (en halv snurr-ansiktet fra meg). I denne pososjonen skal Fant bla lære å gå fram noen meter for å jobbe på avstand (minst 4 m), lære å rygge mot meg, og å rygge mellom beina mine. Ikke lett å skjønne kanskje, men slik er det nå bare. Hihi.. Ikke lett å få Fant til å stå så lenge i "frontposisjon", så her må jeg øke tida veldig gradvis. Klikkeren er bra å bruke på dette.

Vi trente også på fremadsending med musematte. Han er jo superflink til å springe fram til matta og å tråkke på den. I dag trente vi på at han skulle lære seg å sitte på 5 meters avstand. Jeg begynte med å legge musematta nærme meg, og når han tråkket på den, fikk han sitt-kommando. Han skjønte ikke at han ikke fikk klikk/belønning når han trampa på matta, for det har han jo fått før. Han var så rar, han trampa bare enda hardere og lengre, men tilslutt skjønte han at det var sitte han skulle. Da kunne jeg flytte matta lenger og lenger fra meg, dirigere han ut dit (med et "ja") og be han om å sette seg. Han var kjempeivrig i dag, og hvis jeg var for treg, begynte han å trampe på føttene mine. Det har vi jo også trent mye på i det siste. Morsomt å trene når han er såå ivrig.
Marko fikk et godbitsøk i hagen, slik at vi kunne jobbe i fred og ro. Det synes han var veldig all-right, matvrak som han er blitt på sine gamle dager.
Vi skal ut en liten tur etterpå, men nå sitter jeg veldig godt her i sofaen. Gutta sover og slapper av, Marko er også rolig i kveld. Det er godt.

4 kommentarer:

  1. Moro å lese om treningen med Fant. Syns jeg ser han står der å tramper med de nusselige beina sine :o)

    Tror forresten jeg har finni en uimotståelig belønning til Nalle: en leikehund som piper aldeles forferdelig! Den skal heretter brukes ved innkalling ;o)

    I morgen skal vi treffe Kango igjen, og KANSKJE slippe dem litt i skogen... Hvis vi tør - hva tror du gamle-lærer?!?

    SvarSlett
  2. NYYYDELIG bilde av gutten min!! <3

    SvarSlett
  3. Marko har vært ganske så rolig i kveld, kanskje fordi du kom heimom en liten tur?
    Han har også hatt ei treningsøkt med Fant nå, og da koste han seg veldig. Akkurat som i "gamle dager".
    Go`gutten vår!!!

    SvarSlett
  4. Herlig bilde av Fant når han ligger oppi bagen! =) Og med skoen sin da...

    SvarSlett

Dagene går...

Ja, det gjør de for visst. Nå er vi kommet til april mnd. og i morgen starter palmehelga. Påska nærmer seg altså med stormskritt.  Vi har gå...