onsdag 8. oktober 2008

Endelig!

I dag fikk vi tatt ei treningsøkt, og Fant var kjempeflink. Jeg hadde bestemt meg for å få opp intensiteten og treningsgleden hans og tok derfor med meg svinesteik (i små biter!!) og sprettballen hans.
Gutta boys og jeg kjørte opp til en parkeringsplass på Øvrevoll galopp-bane, og gikk ca 40 min. tur først. Jeg tenkte det var greit at Marko var litt sliten for han skulle sitte i bilen og vente, mens Fanterampen og jeg trente litt lydighet og freestyle. Vi begynte med litt lineføring både høgre og venstre side, belønna med frisignal og en goddis. Etter noen runder, fikk han ballen som belønning, og da gikk han som en "gud". Jeg holdt ballen i høgre hånd, og da han så den, begynte han å ploge foran meg. Ja, jeg vet jo at det er slik det blir da, så jeg plasserte belønninga (dvs. kasta ballen fra venstre hånd) bak Fant. På denne måten ville jeg at han skulle tenke at belønningen kom bak han, og derfor ville han ikke "tenke" på å gå langt fram. Det ble litt bedre etterhvert. Grunnen til at jeg viste ballen i høgre hånd, var at jeg vill få opp tempo og driv i lineføringen hans, og dermed belønne de flotte, ivrige skrittene han tok. Puh, mye å tenke på, men morsomt når jeg ser at det jeg tenker på, faktisk virker. Men det vil jo ta litt tid å trene på dette også, som alt annet.
Vi trente et par innkallinger, med fokus på fart. Da ropte jeg "bra"( jeg har lært Fant at det ordet virker som en klikker) når farten var på det høyeste, og kasta ballen bak meg. Jeg lot han ikke gå inn i utgangsstilling, fordi det var ikke det som var kriteriet. Jeg tenker på å trene et kriterie ad gangen, for å gjøre det lett for Fanterampen.
Innkalling med stå, gikk fint. Da kasta jeg ballen bak han, for at han skulle "tenke" bakover og ikke framover. Da vil han ta disse ekstra skrittene mot meg, noe som jeg ikke vil ha.
Freestyle: slalom, snurr høgre og venstre side v/lineføring, poteløft venstre og høgre fot når jeg løfter de samme føttene mine, deretter trente vi at skoene mine er potetarget for han. Dvs når jeg setter foten fram, tramper han på den med foten sin. I dag begynte jeg også å rygge, mens han fulge etter og trampet på skoene mine, annenhver fot. Det kan jo bli litt morsomt å bruke i et lite danseprogram.
Fant hadde på seg et bånd da vi trente, for at jeg skulle være trygg på at han ikke plutselig skulle stikke sin vei når han så fugler etc. Men han hadde fokus på meg, brydde seg ikke om hverken småfugler, barnevogner eller mennesker som kom forbi. I dag hadde jeg tydeligvis riktig belønning.

Vi reiste på arbeid noen timer, Marko var heldigvis stille og lå og sov i bilen hele tida.
En fin dag, og ei vellykka treningsøkt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dagene går...

Ja, det gjør de for visst. Nå er vi kommet til april mnd. og i morgen starter palmehelga. Påska nærmer seg altså med stormskritt.  Vi har gå...