tirsdag 16. september 2008

Jaaaa, fine treninger!!


Etter at jeg hadde grunnkurs i går, og Freestylekurs i kveld, tok jeg med meg Fant ut for å trene litt lydighet og Freestyle. Jeg fant ut at jeg måtte oppleve noen vellykkede treninger med han, for nå var jeg ganske demotivert med hensyn til lydighet/freestyletrening med rampen.
Fant har vært veldig lite fokusert, snuta hans har "bodd" i bakken og jeg har ikke klart å oppnå noen kontakt med han. Ikke så rart kanskje, når begge jentene hans i nabolaget har hatt løpetid. Derfor la jeg til rette for at han skulle lykkes og at jeg skulle bli glad og motivert for mere trening.
Dvs. jeg måtte trene i garasjen på Granfos, Lysaker, ingen forstyrrelser (hunder, mennesker, fugler), og jeg måtte i tilegg bruke en forsterker som han virkelig ville jobbe for, dvs BALL !!!
Etter å ha sittet i bilen et par timer (mens jeg hadde kurs), var han ganske ivrig da jeg henta han, og han virket ganske "klar" for trening.
Vi gikk en liten luftetur først, deretter gikk vi inn i garasjene. De er kjempestore og opplyste og er fine for oss å trene i.
Fanterampen trente begge dagene på: lineføring høgre og venstre side, snurr på begge sider, stå (mens jeg hoppa rundt han), slalom, poteløft (da kom bjeffing og piping- det gjør han når han ikke er HELT sikker i øvelsene),
innkalling med fokus på fart (belønna med å kaste en ball bak meg), innkalling med stå, dekk under marsj (der går han til en 5èr, dvs ikke så bra) og at han skulle komme frivillig inn til meg med ballen, etter at jeg hadde kasta den til han som belønning. DER er han veldig god. Kjørte litt omvendt lokking, og nå holder han ballen helt til jeg sier "takk", selv om jeg frister han med kylling rett foran snuta hans. Flink gutt han, Fanterampen min!!

Marko var hjemme med pappa og Martine disse to kveldene. Han er så urolig i bilen, bjeffer og roter rundt, så jeg tenkte at det var best for han å være hjemme. Han roer seg ikke så godt der heller, han vil bare være sammen med mamman sin nå, han piper litt og er ganske urolig. Ikke så morsomt, nei.
I morgen skal gutta boys og jeg på sopptur med Birgitta og jentun hennes, deretter skal jeg handle og så reiser vi opp til Nes. Jeg skal ha to kurs torsdag kveld, og det er noe jeg synes er veldig koselig. To flotte grupper som jobber, koser seg (håper jeg-jeg gjør det ihvertfall) og som det er fint å instruere.
Nå har Marko også sovna, i sofaen (ja, gamle gutter får lov til det). Han fikk et godbitsøk i hagen og litt trening inne, etter at Fant og jeg kom hjem fra kurs/trening. Han er ivrig og jobber bra! Morsomt! Gamle hunder SKAL også trenes for å være fornøgde og for å bli slitne mentalt. De skal ikke bli glemt selv om de er blitt gamle. Etter alt Gamle Ørn har gitt meg av gleder, utfordringer og hygge, er det min oppgave å se til at han har det bra på sine gamle dager, og at han får jobba litt, han også. Når han har det bra, da har jeg det bra, også.
Jeg håper sauene er henta inn fra fjellet, for nå ønsker jeg at gutta kan få sprunget og kost seg i skogen. Nå er det nemlig fuglejakt som teller!!!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dagene går...

Ja, det gjør de for visst. Nå er vi kommet til april mnd. og i morgen starter palmehelga. Påska nærmer seg altså med stormskritt.  Vi har gå...