tirsdag 9. september 2008

Åååååhhhhhhhh!!!!



Vi begynte dagen med en tur sammen. Marko skulle klippe seg og ble "levert" kl 10.oo. Uffameg, han skalv over hele kroppen, og gjemte seg innerst i kroken. Jeg likte ikke det, tenkte at han var gammel og at hjertet hans ikke hadde godt av det.
Fant ble med meg på arbeid, dvs han lå i det elskede buret sitt i bilen. Jeg jobba litt, og deretter fikk han en liten luftetur. Da fikk jeg en tlf fra Hundefrisørene, som fortalte at Gamle Ørn kunne hentes. 4 timer tok det i dag. Han hadde oppført seg helt eksemplarisk, som vanlig, og var kjempefin. Jeg bestilte en ny klippetime til han i desember. Så får vi se....

2.trening på Freestylekurs i kveld. Fant ble med meg litt før kurset startet. Tenkte vi kunne trene litt på rygging og lineføring med sidebytte. Jaha, så feil kunne jeg ta!! Tutta og Tia var der, og Fant synes det var helt strålende flott. Det er lenge siden han har lekt med dem nå, de har nemlig hatt løpetid på "løpende bånd" (hihi..).
Tror du han ville trene? Han var helt bortreist, hverken kylling eller pannekake var noe interessant, han var helt umulig å få kontakt med. ÅÅhhh, jeg ble så irritert. Prøvde litt, så satte jeg han i bilen. Da begynte kursdeltagerne også å komme, så det var likegreit.
Etter Freestylekurset hadde Birgitta valpekurs, og jeg fant ut at jeg skulle trene litt. Nå SKULLE han bare ha kontakt med meg. Men først gikk han en 2o min tid, før vi gikk tilbake til treningsplassen. Vi holdt oss på noen meters avstand fra valpene.
Han peip og skulle ikke se på mamman sin. Jeg henta et annet bånd, og bestemte meg for at han skulle trene lineføring, høgre og venstre side, og nå var det ingen kjære mor. Prøvde han å snuse i bakken, dro jeg lett i båndet så hodet kom opp, prøvde han å dra i båndet, trampet jeg i bakken og sa nei, deretter fikk han kommandoen gå fint. Lystret han ikke det, tok jeg han i halsbåndet, tok han nærme foten min, og holdt han der til han roet seg. Det hjalp, faktisk. Han peip endel og ville ikke ha belønning, så han fikk bare verbal belønnin/ros. Tilslutt kom faktisk halen litt opp, han gikk lineføring med "litt" kontakt", sitt/bli, dekk/bli, stå og dekk under baklengs mars.
Ikke så gæli, egentlig. Dette er nok noe jeg skal trene på hver tirsdag etter freestylekurset. Det er bra at Birgitta og valpene er der som en forstyrrelse for han.
Jeg må nok være mere bestemt og ta i litt mere, forlange mere av han (han kan jo det vi trener på) og tenke på konsekvensene for han. Gjør han ikke det jeg sier (når jeg vet han kan det i den situasjonen), vil det få konsekvenser. Dvs. at han ikke får fortsette før han har gjort det jeg har bedt han om, tenke på kriterier, belønning, være bestemt og flink til å veilede han. Greit å si, men ikke like greit å følge opp. Han skal heller ikke oppnå noe før han har gitt meg noe først. Dvs hvis jeg vet at han vil bort for å snuse på en interssant flekk, ma han sitte/bli ett minutt for deretter å få "værsågod" bort for å snuse. Først yte, deretter nyte.

Marko var glad da jeg kom hjem og fikk et godbitsøk i hagen. Han blir så trøtt av å være hos frisøren, så han var hjemme i kveld. Men han er ganske så urolig allikevel. Finner liksom ikke roen og er opp og ned av stolen sin, ut og inn av senga si og så klør han ganske mye om dagen. Han har noen utslett som væsker litt og må nok bytte til sitt vanlige for. Jeg har nemlig gitt han noe annet ei ukes tid.

I morgen blir det sopptur med Birgitta og jentun. Det gleder jeg meg til!!

Her er Marko før klipp!!
Skal ta bilde av han i morgen, så kan dere se forskjell før/etter klipp.
Sov godt!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dagene går...

Ja, det gjør de for visst. Nå er vi kommet til april mnd. og i morgen starter palmehelga. Påska nærmer seg altså med stormskritt.  Vi har gå...